Stel je voor dat je een dataset hebt die je in Civil 3D wilt inlezen, bijvoorbeeld een Esri Shape bestand met boomsoorten, of duikers in verschillende materialen, of alle postcodes in Nederland. Omdat Civil 3D is gebouwd bovenop AutoCAD Map 3D is het niet moeilijk om zo’n Shape bestand in te lezen, de objecten te voorzien van Object Data en zelfs om de laagnamen te baseren op een veldnaam:
Als de laagnamen nog niet bestaan dan worden ze netjes aangemaakt, maar met de kleur Wit of Zwart.
In QGIS is het vrij eenvoudig om een Layer te categoriseren en van kleur te voorzien. Dat is in Civil 3D wat lastiger. Maar niet onmogelijk, sinds Civil 3D is voorzien van Dynamo. Wat je hiervoor nodig hebt is het verzamelen van alle laagnamen:
Het verzamelen van random RGB kleuren:
En het toepassen van die RGB kleur op de laagnamen:
Met de standaard beschikbare nodes kun je alleen RGB kleuren toepassen op een laagnaam. Dat is in dit geval niet erg want een Random kleur uit de ACI kleuren zorgt er alleen maar voor dat er relatief veel donkere tot heel erg donkere kleuren worden gekozen. Met RGB heb je dat probleem niet snel.
Een Random number kun je het beste genereren als een RandomList omdat anders elk nummer gelijk is aan de vorige (Dynamo is niet heel erg Random en onthoudt berekeningen in een cache voor hergebruik). De waarden die Random berekend zijn moeten nog even afgerond worden om gehele getallen te verkrijgen en daarmee kun je de afzonderlijke waarden voor R, G en B instellen. Een R, G en B waarde ligt tussen 0 en 255.
Het resultaat met behulp van slechts 13 nodes: