In Civil 3D is het mogelijk om gebruik te maken van User Defined Properties. Deze kunnen zowel bij Parcels als bij CogoPoints worden ingesteld. Met behulp van deze User Defined Properties is het mogelijk om extra eigenschappen aan Parcels of CogoPoints te koppelen. Zo kun je bijvoorbeeld op eenvoudige wijze aan een Parcel een eigenaar of een verkocht-status koppelen.
In de Toolspace op het tabblad Settings, bij Parcels, kies je User Defined Properties en je maakt een nieuwe groep aan. Er is al een Unclassified groep, daar mogen ook Properties in maar het is beter om alle Properties netjes in groepen te plaatsen. De meeste Properties zal je instellen om teksten (Strings) toe te voegen maar je kunt ook getallen (Doubles) of selectielijsten (Enumerations) toevoegen. Vooral het laatste is handig: zo kun je op eenvoudige wijze een keuze maken bij het invullen van een Property. Zoals de status van een perceel, die je kunt instellen op ‘verkocht’ of ‘niet verkocht’.
Alle User Defined Properties worden aan elke Parcel gekoppeld in de huidige tekening. Het is niet mogelijk om alleen een beperkt aantal Parcels te voorzien van nieuwe Properties, maar je hoeft ze niet in te vullen als je ze niet gebruikt. Bij de Parcel Properties kun je de waarden gemakkelijk wijzigen.
Zoals je ziet is een selectielijst gemakkelijk in te stellen met een Enumeration. Zo kun je in dit voorbeeld de status van een perceel aanpassen. En wat ook handig is, je kunt alle eigen User Defined Properties gebruiken in de Parcel Labels. En dan kun je het volgende in een Label plaatsen:
Bij CogoPoints kun je op dezelfde manier gebruik maken van User Defined Properties. Zo zou je kunnen denken aan boringen waarbij de User Defined Properties worden ingesteld voor de grondlagen en dieptes. Of eigenschappen van lichtmasten zoals lengte, armaturen, enz. Heel handig is dat je ook eigen import-formaten kunt maken waarbij je kolommen kunt toewijzen aan deze waarden. Die worden dan bij CogoPoints automatisch gevuld bij inlezen.